Google Shopping er en af de meste effektive måder du kan markedsføre dine produkter på din webshop på. Google Shopping kampagner har en direkte forbindelse til din webshop, så dine annoncer er altid fuldt opdateret med priser, lagerstatus og meget mere.
Læs mere om herunder, hvordan du kommer i gang.
Opret de nødvendige konti til Google Shopping
For at kunne annoncere på Google Shopping, er det nødvendigt en Google Ads-konto og en Google Merchant Center-konto.Herunder er der links, hvor du kan oprette begge konti.
Husk at bruge den samme e-mail/Google-konto.
Vil du læse lidt mere overordnet omkring Google Shopping? Så kan du læse mere om det her.
Forbind din webshop med Google Merchant Center
Det første trin for at komme i gang efter du har oprettet din Merchant Center-konto er, at forbinde din konto med din hjemmeside. Det gør du under tandhjulpet og derefter menupunktet ‘Virksomhedsoplysninger’.
Er din Merchant Center-konto verificeret og gjort krav på, vil det fremgå her. Hvis ikke, skal du følge Googles instruktioner. Du skal bl.a. bekræfte ejerskabet på dine side via Google Search Console.

Forbind din Google Merchant Center
For at kunne vise annoncer via din Google Ads-konto, skal du forbinde med din Merchant Center. Det gør under tandhjulet og derefter på menupunktet ‘Tilknyttede konti’. Herfra kan du tilknytte din Google Ads-konto.
Du skal indtaste dit Google Ads-ID, som du finder på din Google Ads konto, øverst i højre hjørne.

Opsæt dit produktfeed
Det er nu tid til at oprette din produktfeed. Som du kan læse mere min introduktion til Google Shopping skal din hjemmeside generere et produktfeed. Det er forskelligt hvor nemt eller svært det er at få oprettet et produktfeed.
- Google har udviklet en Shopify-app, der hjælper dig i Shopify.
- WooCommerce har forskellige plugins, der også kan hjælpe dig
- Shoporama skyder selv et produktfeed ud
Det er vigtigt at dine produktdata bliver indsendt i det rigtige format for at kunne oprette annoncer. Hvis ingen af de ovenstående muligheder fungerer for dig, bliver det straks mere teknisk og kræver at du har styr på webudvikling eller kender nogen, der kan hjælpe dig med at opsætte et produkt feed for dig.
Du kan se hvilke oplysninger du skal bruge til produktfeed her. Hvis du har brug for hjælp til at beskrive opgaven for en udvikler, vil jeg også gerne hjælpe dig.
Introduktion til produkt feed
Produktfeedet består af obligatoriske og valgfrie attributter, som feedet skal og kan indeholde. Mangler der en attribut, bliver dine produkter ikke vist som Google Shopping-annoncer.
Selvom den obligatoriske liste er væsentlig kortere end den valgfri, hjælper du dig selv, hvis du kan udfylde så mange attributter som muligt. Jo mere data Google ved om det du sælger, jo bedre mulighed giver du Google for at matche dine produkter på tværs af mange flere søgninger.
Hvad er obligatorisk i mit produkt feed?
Dit produkt feed skal indeholde nedenstående information for at blive godkendt som Google Shopping annoncer:
- Unikt produkt-ID på alle varer
- Produkttitel (navnet på dit produkt)
- Produktbeskrivelse
- Link til produktsiden på din webshop
- Link til billede af produktet (typisk fra produktsiden)
- Tilgængelighed / lagerstatus
- Pris
- Brand (påkrævet for alle nye produkter)
- GTIN / stregkode (påkrævet for alle produkter med et GTIN tildelt af producenten)
- Stand (ny, brugt, renoveret)
Derudover findes der nogle krav til konkrete brancher eller lande inden for tøj, alkohol og sex.
Hvad er valgfrit i mit produkt feed?
Der er en lang række valgfrie attributter, som du også kan tilføje til dit produktfeed, men som ikke er nødvendige for at du kan komme i gang med Google Shopping. Når det er sagt, anbefaler jeg altid at du tilføjer så meget som muligt.
Her er nogle af de attributter, som jeg vil anbefale at du tilføjer til dit produktfeed.
- Ekstra billed-link (viser produktannoncer med forskellige billeder)
- Udsalgspris (Få et ‘udsalg’-mærkat på dine nedsatte produkter)
- Google Product Category
- Produkttype (Rideudstyr > ridejakke, rideudstyr > ridestøvle)
- Farve (hvilken farve er produktet)
- Køn (mand, kvinde, unisex)
- Materiale (eksempelvis læder)
- Størrelse (M, L, XL)
- Forsendelse (angiv forsendelsesomkostninger på forhånd)
- Vægt (hvis vare vejer x, koster forsendelse y)
Hvad er Google Product Category?
Google tildeler alle produkter en produktkategori fra Googles produktklassifikation automatisk, men denne kategorisering er ikke altid præcis eller korrekt. Ved selv at angive attributten, kan du tilsidesætte Googles automatiske kategorisering.
Sælger du særlige produktkategorier, anbefaler jeg også at du kigger nærmere på at optimere dette selv. Det kan være ved tøj og tilbehør, mobiltelefoner eller software, der kræver yderligere obligatoriske felter.
Tilføj dit produktfeed i Google Merchant Center
Efter du har fået klargjort dit produktfeed, skal du tilføje det til din Google Merchant Center konto. Det gør du under Produkter.
Herfra kan du tilføje et enkelt produkt eller uploade flere produkter. Du skal her vælge upload flere produkter.

Når du skal vælge feedtype, får du nogle forskellige valgmuligheder:
- Google Sheets
- Planlagt
- Upload
- Content API
Hvis du har opsat dit produktfeed i Google Sheets, kan du med fordel vælge denne løsning. Du skal herfra selv opdatere feedet via Sheets med de oplysninger du har tastet ind.
Med en planlagt hentning kan du du få dine data uploadet via et tredjepartsværktøj, der dynamisk opdaterer dine shopdata via data fra webshoppen. På denne måde sikrer du, at dine produktdata altid er opdateret, og det oftest denne løsning som jeg bruger.
For nu er disse to muligheder de mest nærliggende for dig, og jeg vil dvæle mere ved de sidste to i dette indlæg.

Opret din Første Google Shopping kampagne
Inden du kan oprette din første Google Shopping kampange, skal du under menupunktet Vækst aktivere Google Shopping annoncer. Når du har aktiveret programmet, skal du udfylde de relevante data.
Hvis din konto er sat fornuftigt op indtil nu, bør du kunne gøre dette på få minutter.

Din Merchant Center konto er opsat og klar, du har oprettet dit produktfeed og du har linket til din Google Ads-konto. Du er nu klar til at opsætte din første Google Shopping-kampagne. Du skal derfor ind på din Google Ads konto nu.
I Google Ads skal du oprette en ny Google Shopping-kampagne og vælge din Merchant Center-konto for at annoncere for produkterne på din hjemmeside.
Her fra kan du oprette en Smart Shopping-kampagne eller en Standard Shopping-kampagne. Forskellen på de to vil ikke berøre i dette indlæg, men for at komme videre i processen her, skal du vælge Standard Shopping-kampagne.

Herefter er det opsætning af kampagnen, næsten som du kender det fra almindelige Google Ads tekstannoncer med annoncegrupper og annonce. Du skal dog ikke skrive annoncerne selv, men vælge hvilke produkter, der skal tilhøre hvilke annoncegrupper.
Jeg håber ovenstående hjalp dig, hvis du har spørgsmål til ovenstående, er du velkommen til at kontakte mig.