Indhold
- 01Introduktion til Google Shopping
- 02Forskellen på Google Ads og Google Shopping?
- 03Hvor bliver dine Google Shopping annoncer vist?
- 04Hvad er fordelen ved Google Shopping?
- 05Sådan kommer du i gang med Google Shopping
- 06Alt det kedelige for at komme i gang med Google Shopping
- 07Kom godt i gang med Google Shopping
Google Shopping er et annonceformat specifikt til webshops inden for Google annoncering. Jeg oplever desværre fortsat at mange webshops ikke kender til Google Shopping eller udnytter mulighederne. Det er ærgerligt, fordi det er must for webshops, hvis du vil arbejde seriøst med at vækste din online forretning.
Introduktion til Google Shopping
Google Shopping er et annonceformat i Google Ads, hvor du som webshop kan få vist dine produkter i form af annoncer i Googles søgeresultater.
Google Shopping annoncer foregår i en treenighed mellem din hjemmeside, Google Merchant Center og Google Ads. Din hjemmeside generer dit produktfeed, der bliver leveret til din Google Merchant Center-konto og via Merchant Center kan du herefter opsætte Google Shopping annoncer via din Google Ads-konto.
Google Shopping henter produkterne ned via produktfeedet, og giver dig mulighed for at vise et billede af dit produkt, en overskrift (typisk navnet på produktet), en pris samt navnet på din webshop i en annonce. Du kan også tilvælge andre muligheder, der kan forbedre dine annncer på andre måder – det kan være produktbedømmelser eller specialtilbud.
En af de umiddelbare fordele ved shopping-annoncer er, at det tidligt giver brugeren en idé om det produkt, som du sælger er det rette match for dem.
Oplysningerne i din annonce kommer altså fra de produktdata, du har leveret til Google i produktfeed på din Merchant Center-konto. Modsat annoncer på søgenetværket, behøver du i praksis ikke at oprette unikke annoncer for hvert enkelt produkt, da annoncerne opsættes via dit produkt-feed. Dermed slipper du også for at opdatere dine produkter, markere udsolgte varer, prisstigninger, etc. Alt dette foregår via produktfeedet.
Forskellen på Google Ads og Google Shopping?
Både Google Ads tekstannoncer og Google Shopping produktannoncer er betalte annonceformater. Forskellen på de to annonceformater ligger i, hvordan en annonce bliver lavet.
Med tekstannoncer byder på du konkrete søgeord, som du gerne vil findes på, og du skriver også selv annonce, der kommer frem ved denne søgning.
Google Shopping produktannoncer oprettes gennem de produktdata, som du sætter op i dit produktfeed. Du kan dermed ikke selv bestemme, hvilke søgeord som annoncerne kommer frem på. Google viser annoncerne til de personer, der søger på de produkter som du annoncerer for.
Med én simpel Google Shopping kampagne, kan du få vist hele dit produktsortiment, men der hvor Google Shopping for alvor kan blive profitabelt, er når du begynder at opdele dine kampagner efter produktkategori, vare-id, avanceprocenter, sæson eller meget andet.
Hvor bliver dine Google Shopping annoncer vist?
Det er meget forskelligt, hvor dine Google Shopping annoncer bliver vist, men du kan både få vist dine produkter som annoncer og som gratis fortegnelser i Shopping-fanen.
Dine shopping annoncer og gratis fortegnelser kan blive vist her:
- I Google søgninger (ud for søgeresultaterne og adskilt fra tekstannoncer)
- På Google-søgepartneres websites, hvis din kampagne er indstillet til at inkludere søgepartnere (dette gælder ikke for gratis fortegnelser)
- På Google Displaynetværket, som omfatter YouTube, Gmail og Google Discover (dette gælder ikke for gratis fortegnelser)
- På Google Shopping-fanen ved en Google søgning (dette gælder kun udvalgte lande)
Det er også værd at huske, at den ene annonce ikke udelukker den anden. Hvis du både har Google Shopping annoncer og Google Ads tekstannoncer, kan de godt blive vist samtidig. Dette er med til at sikre dig så meget annonceplads som muligt ved brugeren, hvis de søger på et af dine produkter.
Det er også værd at huske, at den ene annonce ikke udelukker den anden. Hvis du både har Google Shopping annoncer og Google Ads tekstannoncer, kan de godt blive vist samtidig. Dette er med til at sikre dig så meget annonceplads som muligt ved brugeren, hvis de søger på et af dine produkter.
Google eksperimenterer løbende med udseendet af Shopping-annoncer for at finde bedste visningsmuligheder på annoncerne. Dette kan eksempelvis betyde, at de beskærer dit produktbilledede på en bestemt måde at få mere fokus på produktet.
Hvad er fordelen ved Google Shopping?
Der er lang række fordele ved Google Shopping over almindelige tekstannoncer.
Annoncerne er altid opdateret. Når annoncerne automatisk bliver genereret ud fra dit produktfeed, er du altid sikker på at annoncerne er opdateret. Du risikerer altså ikke annoncere for et produkt du ikke har på lager længere eller at annoncere med en pris, der ikke gælder længere.
Du rammer de rigtige brugere. Når du viser en fuldt opdateret produkt-annonce, forbedrer du samtidig også kvaliteten af dine potentielle kunder. Da brugeren kan se produktbilleder, priser, størrelser, farver, brands, etc. på annoncen inden de overhovedet klikker på annoncen, øger du sandsynligheden for at vise dine annoncer til de rigtige brugere på det rigtige tidspunkt. Brugeren har med andre ord dannet sig et godt overblik over markedet inden hun klikker på din annonce – og der dermed også mere købeklare en den ‘gennemsnitlige’ bruger.
Øger din eksponering. Google Shopping tillader at mere end én af dine annoncer bliver vist på én gang. Du kan faktisk få vist op til flere shopping-annoncer og en tekstannonce på én gang, hvis Google vurdere at søgningen er relevant for din webshop. Med andre ord kan du også flerdoble chancerne for at brugeren finder det rette produkt hos dig.
Hurtigt overblik. Du kan se præcis hvilke produkter, der skaber det bedste afkast for dig. Omvendt kan du også se, hvilke produkter du annoncerer for, men ikke skaber nogle salg med. Du kan altså bruge dine penge der, hvor du får det største afkast.
Sådan kommer du i gang med Google Shopping
Er du blevet nysgerrig på at komme i gang med Google Shopping? Du kan oprette de nødvendige konti her. Som du måske allerede har regnet ud, er det ikke nok at have en Google Ads konto – du skal også have en Google Merchant Center-konto. Herunder er der links, hvor du kan oprette begge konti.
Husk at bruge den samme e-mail/Google-konto. Du kan også læse mere i min Google Shopping guide.
Alt det kedelige for at komme i gang med Google Shopping
For at annoncere med Shopping, stiller Google nogle krav til din webshop. Lad os tage de kedelige, men nødvendige ting først.
SSL certifikat
For at lave Google Shopping annoncer, skal din hjemmeside have et SSL-certifikat. Er din webshop ikke SSL-certificeret, vil dine shopping-annoncer blive afvist. Tjek derfor på forhånd om din hjemmeside et SSL-certifikat.
Handelsbetingelser
For at komme på Google Shopping er det også nødvendigt, at din webshop oplyser om handelsbetingelser, mulighed for hjemmelevering samt at du viser priserne på dine produkter i den valuta, som du gerne vil have vist på dine annoncer.
Gør krav på din webshop i Google Search Console
Det er et krav fra Google, at du gør krav og bekræfter din webshop i din Merchant Center-konto. Via Google Search Console bekræfter du ejerskabet af hjemmesiden og din hjemmesideadresse ‘reserveres’ til brug i annoncering i din Merchant Center-konto. Ofte behøver du ikke gøre det mere end én gang.
Du kan tilgå Google Search Console her.
Kom godt i gang med Google Shopping
Vil du gerne selv arbejde videre med Google Shopping? Læs mere om, hvordan du kommer godt i gang her, hvor jeg har lavet en step-by-step guide til, hvordan du får oprettet konti, linket dem, opsat et produkt feed og lave din første Google Shopping-annonce.