Return on Advertising Spend (ROAS)
Hvad betyder ROAS?
ROAS er en forkortelse for Return on Advertising Spend og bruges bedst til at beregne effekten af dine annoncer i Google Ads – altså evnen til at skabe omsætning med vores annoncer. På dansk kan det bedst beskrives som annonceafkast, og udregnes som den procentvise omsætning i forhold til omkostningerne brugt på annoncer.
Hvad er ROAS?
Har du brugt 1.000 kr. på dine annoncer og fået en omsætning retur på 10.000 kr. på baggrund af annoncerne, har du fået et Return on Advertising Spend på 1000%. Dette kan også angives på som x10 – altså du har fået en ROAS på 10.
En høj ROAS er altså et værdifuldt mål at arbejde efter som annoncør, da et højere tal er et udtryk for at annoncerne effektivitet vokser.
Hvad er en god ROAS?
En høj ROAS er ikke ensbetydende med, at du også tjener penge. Dette skyldes at en ROAS-beregning kigger på, hvilken omsætning du har genereret for dine annoncekroner – ikke profit.
Udregn dit ROAS-mål til Google Ads
En højere ROAS ikke nødvendigvis er det bedste mål for enhver virksomhed. Nogle gange kan det være mere fordelagtigt at sigte efter en lavere ROAS, hvis det resulterer i højere samlede fortjenester. Dette kan især være relevant i situationer, hvor skalaen af virksomhedens aktiviteter og dens evne til at absorbere højere reklameomkostninger tillader en større samlet fortjeneste, selv ved en lavere ROAS.
Omsætning: 60.000
Omkostninger: 10.000
Avance 40%
ROAS 600% (6x)
Fortjeneste Beregning: (60.000 kr.×40%) − 10.000 kr.= 24.000 kr.−10.000 kr.=14.000 kr.
Omsætning: 100.000
Omkostninger: 25.000
Avance 40%
ROAS 400% (4x)
Fortjeneste Beregning: 100.000 kr.× 40%) − 25.000 kr.= 40.000 kr.− 25.000 kr.= 15.000 kr.
I det andet scenario er ROAS lavere, men den absolutte fortjeneste er højere
Hvordan udregnes ROAS?
ROAS udregnes med følgende formel: omsætning / omkostning.
For eksempel: 40.000 kr. / 10.000 kr. = 4 kr. – Eller ROAS på 400%.