Return on Advertising Spend (ROAS)
Hvad betyder ROAS?
ROAS er en forkortelse for Return on Advertising Spend og bruges bedst til at beregne effekten af dine annoncer i Google Ads – altså evnen til at skabe omsætning med vores annoncer. På dansk kan det bedst beskrives som annonceafkast, og udregnes som den procentvise omsætning i forhold til omkostningerne brugt på annoncer.
Hvad er ROAS?
Har du brugt 1.000 kr. på dine annoncer og fået en omsætning retur på 10.000 kr. på baggrund af annoncerne, har du fået et Return on Advertising Spend på 1000%. Dette kan også angives på som x10 – altså du har fået en ROAS på 10.
En høj ROAS er altså et værdifuldt mål at arbejde efter som annoncør, da et højere tal er et udtryk for at annoncerne effektivitet vokser.
Hvad er en god ROAS?
En høj ROAS er altså et værdifuldt mål at arbejde efter som annoncør, da et højere tal er et udtryk for at annoncerne effektivitet vokser. En positiv ROAS er dog ikke ensbetydende med, at du også tjener penge. Dette skyldes at en ROAS-beregning kigger på, hvilken omsætning du har genereret for dine annoncekroner – ikke profit.
Udregn dit ROAS-mål til Google Ads
Hvis du har en avance på 40 % på et salg, vil dit ROAS-mål være forskelligt afhængig af dit samlede dækningsbidrag. Nogle gange kan bedre betale sig at have et lavt ROAS-mål, hvis det giver en bedre toplinje. Her er to eksempler:
Omsætning: 40.000
Omkostninger: 10.000
Avance 40%
ROAS 400% (4x)
Fortjeneste 6.000 kr.
Omsætning: 87.500
Omkostninger: 25.000
Avance 40%
ROAS 350% (3,5x)
Fortjeneste 10.000 kr.
Som du kan se i eksemplet herover, vil er en høj ROAS ikke nødvendigvis lig med en bedre forretning for dig. Afhængig af målet med annonceringen, kan det give mening at gå efter en lavere ROAS, men en højere fortjeneste.
Sagt på en anden måde: Hvis du vil vokse på bundlinjen, skal du have en høj ROAS. Hvis du vil vokse på toplinjen / omsætningen, skal du have en lav ROAS – hvor du enten går i 0 eller har en lille fortjeneste.
Hvordan udregnes ROAS?
ROAS udregnes med følgende formel: omsætning / omkostning.
For eksempel: 40.000 kr. / 10.000 kr. = 4 kr. – Eller ROAS på 400%.