Remarketing
Hvad er remarketing?
Remarketing er markedsføring til personer, der tidligere har besøgt din hjemmeside. Du har mulighed for at dele disse personer op i målgrupper, så de passer ind i din strategi for at nå de rigtige mennesker med de rigtige budskaber.
Du kan eksempelvis vise én annonce til de brugere, der har kigget på dine produktsider, men ikke har købt noget. Det kan også være, at du har et tilbud som eksisterende kunder kunne have glæde af, som du vil vise en anden annonce. Det kan også være, at en bruger har besøgt 5 undersider inkl. din kontaktside, men ikke har taget kontakt, der får en tredje slags annonce.
Remarketing kan være en strategisk vigtig del af din annoncering, uanset om du vil øge salget, øge antallet af henvendelser eller bare skabe større opmærksomhed om dit brand. Det er kun fantasien (om volumen af din data), der sætter grænser for, hvilke budskaber du vil nå bestemte målgrupper med.
Remarketing og Google Ads
Hvis du vil arbejde med Google Ads remarketing er der forskellige metoder du kan gøre brug af. Du kan opsætte:
- ‘Standard’ remarketing bannerannoncer på Displaynetværket eller YouTube-remarketing mod alle tidligere besøgende på hjemmesiden eller brugere, der har interageret med din YouTube-kanal.
- Remarketing List for Search Ads (RLSA), hvor du viser annonce til tidligere besøgende, foretager opfølgende søgninger på Google efter de har forladt dit website. Dette kan især være relevant, hvis dit produkt indebære en længere købsbeslutning.
- Remarketing baseret på kundelister, hvor du uploader lister med dine kundedata. Når disse personer logger ind på Google, kan du efterfølgende vise dem annoncer på Google.
Dynamisk remarketing
Med standard remarketing får du mulighed for at vise annoncer til personer, der tidligere har besøgt din hjemmeside. Med dynamisk remarketing tager du din annoncering til det næste niveau, da du med dynamisk remarketing har mulighed for at vise de produkter, som dine brugere har kigget på i din webshop. Det er dét der sker, når den jakke du kiggede på, pludselig forfølger dig rundt på nettet.
Dynamisk remarketing giver dig mulighed for lave skræddersyede budskaber, der i sidste ende er mere effektive til at få flere relevante kundeemner ind på din hjemmesiden.
Hvorfor bruge remarketing?
Remarketing handler grundlæggende om at få tidligere besøgende tilbage på din hjemmeside, så de kan fuldføre den handling de var påbegyndt tidligere. Det er alt andet lige nemmere at få en bruger ind på din hjemmeside, hvis de kender dig i forvejen kontra en ny kold bruger.
Der kan mange årsager til at en bruger blev distraheret. Et telefonopkald, en vigtig e-mail, maden der brænder på etc. Ved at gøre brug af remarketing slipper du ikke brugeren bare fordi, at de forlader din hjemmesiden – og de vil større sandsynlighed også gennemføre det, som de var i gang med på din hjemmeside.