Kvalitetsresultat – Quality Score
Hvad er Quality Score?
Quality Score – også på dansk kaldet Kvalitetsresultatet – er en score, der har til formål at give dig en idé af, hvor højt Google rangere kvaliteten af din annonce sammenlignet med andre annoncører. Resultatet måles på en skala fra 1-10 på hvert enkelt søgeord, hvor du selvfølgelig skal gå efter at få så høj en score som muligt.
Et højt kvalitetsresultat betyder nemlig, at Google vurderer at dine annonce og landingsside er mere nyttig og relevant for brugeren der søger sammenlignet med, hvad andre annoncører præsenterer for brugeren.
Din Quality Score har også stor indflydelse på, hvor meget du ender med at betale for et klik på din annonce. Hvis du hæver dit kvalitetsresultat fra 7 til 10 vil du kunne spare 30% pr. klik, hvilket er meget uagtet størrelsen af dit budget. Omvendt vil du skulle betale 40% ekstra for et klik, hvis din score kun er 5. Det siger derfor sig selv, at det er essentielt at arbejde med at forbedre din Quality Score.
Hvordan kan du forbedre din Quality Score?
Der er mange faktorer, der spiller ind når du skal forbedre din Quality Score. De tre vigtigste parametre er dog:
- Forventet klikrate
- Annoncerelevans
- Landingssideoplevelse
Med andre ord: Du skal have spændende og interessant annonce, der matcher bedst muligt med det brugeren søger efter. Derfra skal annoncen også linke ind til en side, som matcher brugerens forventninger til sidens indhold. Til sidst skal siden selvfølgelig være nem at navigere i.
Du bør også bruge alle de annonceudvidelser, som du har mulighed for. Adresseudvidelse, opkaldsudvidelse, undersidelinks, etc.
Hvad er en god Quality Score?
Du skal som udgangspunkt gå efter et kvalitetsresulat på 7. Hvis du har en Quality Score derunder bør genbesøge søgeord, annonce og landingsside for at se om der er områder, som du kan forbedre.