Cost Per Acquisition (CPA)
Hvad er CPA?
CPA er engelsk for Cost Per Acquisition, som vi på dansk kender som Pris pr. konvertering.
Hvis din kampagne eksempelvis får to konverteringer, hvor den ene koster 50 kr, og den anden koster 100 kr., er din gennemsnitlige CPA for disse konverteringer på 75 kr.
Hvis du har strækkelig med data kan du bruge budgivningsstrategien Target-CPA/mål-CPA. Her kan du i Google Ads angive et beløb, som du gerne vil give for en konvertering; typisk en henvendelse, en app-installation eller andet engagement på din hjemmeside, men kan i nogle tilfælde også bruge som en strategi for webshops.
Hvis du angiver en target-CPA på 100 kr., fortæller du Google Ads at du gerne vil give op til 100 kr. for en konvertering. Derefter automatiserer Google Ads dine bud med det formål at få så mange konverteringer som muligt med en gennemsnitspris på 100 kr.
Med Target-CPA udnytter du Googles egen kunstige intelligens, der justerer buddene ved hjælp af realtidssignaler såsom tidspunkt på dage, geografi, browser og enheder, remarketinglister og meget mere med henblik på at øge din effektivitet.
For at du kan bruge target-CPA skal du have opsat konverteringssporing på din hjemmeside.
Hvorfor skal du bruge CPA?
Med en budgivning baseret på en target-CPA, fokuserer Google Ads på at at opnå en pris pr. konvertering, som svarer til den mål-CPA, du har angivet. Du fokuserer altså på at skabe konkrete henvendelser med denne budgivningsstrategi.
Du skal du dog være opmærksom på at Target-CPA fungerer bedst, hvis du har mindst 30 konverteringer om måneden de seneste 30 dage. Hvis ikke din konto når disse mål, er Target-CPA ikke en særligt effektiv løsning for dig.
Hvordan udregnes CPA?
Hvis din kampagne eksempelvis får to konverteringer, hvor den ene koster 50 kr, og den anden koster 100 kr., har du brugt 150 kr. i alt på kampagnen – dermed er din gennemsnitlige CPA for disse konverteringer på 75 kr.