Bounce rate (Afvisningsprocent)
Hvad er afvisningsprocent?
I Google Analytics beregnes en afvisning af din hjemmeside helt præcist som en en session, der kun udløser en enkelt anmodning til din Google Analytics-konto, f.eks. når en bruger åbner én side på dit website og derefter forlader det igen, uden at der sendes andre anmodninger yderligere data fra pågældende session.
Din afvisningsprocent er dermed blot en udregning på:
Antallet af enkeltside-sessioner / med det samlede antal sessioner * 100. Hvis du har 10 sessioner, hvor brugeren forlod siden med det samme igen divideret med dit samlet antal besøgende, f.eks. 1000 sessioner og ganger med 100, har du en afvisningsprocent på 1.
Hvad er en god afvisningsprocent?
Om en afvisningsprocent er god eller dårlig, afhænger af flere ting. Hvis din hjemmeside kun har én side, fx. én lang blog, hvor du i sagens natur forventer enkeltsidesessioner, kan en høj afvisningsprocent være helt normal.
Hvis din hjemmeside udover forsiden også indholder produktsider, blogindlæg, kontakt-sider og meget mere og en stor procentdel af dine brugere kun ser forsiden, er en høj afvisningsprocent ikke så godt.
Få en lavere afvisningsprocent
Du kan undersøge din afvisningsprocent fra forskellige perspektiver i Google Analytics.
- Målgruppeoversigt viser den samlede afvisningsprocent for dit website.
- Kanaler viser afvisningsprocenten for hver kanalgruppering.
- Al trafik viser afvisningsprocenten for hvert kilde/medium-par.
- Alle sider viser afvisningsprocenten for individuelle sider.
Ved at kigge nærmere på dette, kan du få en idé om din afvisningsprocent generelt er høj eller om det skyldes en specifik kanal – f.eks. besøgende der kommer fra annoncer på Google Ads. Hvis det er tilfældet, matcher dine annoncer måske ikke med, hvad brugeren forventer at se.