Indhold
- 01Hvad er Google Ads?
- 02Sådan opretter du din Google Ads konto
- 03Hvad er forskellen på Google Ads Smart Campaigns og Google Ads i Expert Mode?
- 04Hvilke funktioner har Google Ads? De 4 annoncetyper, du skal kende
- 05Google Ads tekstannoncer: Ram præcis dét, din målgruppe søger på
- 06Google Shopping annoncer: Oplagt til dig, der driver webshop
- 07Google Display annoncer: Nå ud til dem, der ikke kender dig
- 08Annoncer på YouTube: Skab awareness om din virksomhed
- 09Spørgsmål eller brug for hjælp? Du kan altid ringe eller skrive til mig
Er du helt grøn i Google Ads? Eller har du måske tidligere leget lidt med at sætte det op selv? Uanset om du har ingen eller lidt erfaring med Google Ads, er guiden her til dig – jeg har nemlig samlet alt, du skal vide, for at komme godt fra start.
Jeg har kogt fond på min Ads-viden – og sammensat det på en enkel og overskuelig måde. Når du har været igennem guiden, har du de første vigtige byggesten til at kunne begynde at skabe resultater.
Hvad er Google Ads?
Før, vi dykker helt dybt, så lad os lige få styr på det helt basale: Hvad er Google Ads?
Google Ads er tidligere kendt som Google AdWords, og er Googles annonce-platform. Med Google Ads har du mulighed for at lave annoncer til brugere, der søger på bestemte søgeord eller har en bestemt søgeadfærd. Det betyder, at dine produkter eller dine services dukker op, når brugerne søger på ord, der relevante for din virksomhed.
Det vil sige, at Google Ads er en slags genvej til varme leads, der allerede er interesseret i det, du tilbyder.
Der findes flere forskellige typer af annoncer (bare rolig, dem går vi dybden med senere). Du kan fx lave annoncer, der dukker op i Googles søgeresultat som tekstannoncer, som bannerannoncer på andre sider end din egen, som Google Shopping annoncer eller som videoannoncer på YouTube.
Det var det helt grundlæggende. Næste skridt er at få styr på, hvordan du helt lavpraktisk opretter din egen Google Ads-konto, så du kan komme ud over stepperne.
Sådan opretter du din Google Ads konto
For at kunne bruge Google Ads annoncer, skal du først og fremmest oprette en konto. Det kan du gøre ved at klikke lige her. Når du har klikket på linket, skal du blot trykke på den blå knap øverst i højre hjørne, hvor der står “Start nu”.
Når du har trykket ‘Start nu’, skulle det gerne se ud som på billedet ovenfor her. Men det er også det første skridt til at opsætte ‘Smart Campaigns’ i Google Ads – en forsimplet version af hele Google Ads platformen.
Google tager altså valget for dig – og starter helt automatisk opsætningen af Google Ads Smart Campaigns.
Der er bare lige ét men: Det er ikke nødvendigvis den rigtige løsning for dig.
Sådan navigerer du: Få den rigtige opsætningen fra starten
Når du skal oprette din Google Ads-konto, er det faktisk meget lige ud af landevejen. Google tager dig i hånden hele vejen og stiller dig en række spørgsmål, der hjælper med at afklare dine behov.
Med Google Ads Smart Campaigns får fx mulighed for at fortælle Google Ads, hvad målet med dine annoncer i Google skal være.
Du kan fortælle Google, at du gerne vil have flere opkald, flere hjemmesidebesøg, flere fysiske kunder i din forretning eller øge din brand awareness med YouTube videoannoncer.
Hvad er forskellen på Google Ads Smart Campaigns og Google Ads i Expert Mode?
Når du skal oprette din Google Ads-konto, er der som udgangspunkt to forskellige muligheder: 1) Eksperttilstand eller 2) Smarttilstand.
I ‘smarttilstand’ præsenterer Google dig for en forenklet version af Google Ads. Du får i grove træk en forenklet brugeroplevelse, der er nemmere at navigere i. Men det betyder til gengæld også, at du giver afkald på en række (i mine øjne fuldstændig uundværlige) funktioner. Smarttilstand er altså en slags light-version, hvor du får de basale værktøjer.
Som Google Ads konsulent vil jeg altid vælge eksperttilstand, når jeg opsætter en Google Ads konto for en kunde.
Hvornår skal du så ikke vælge eksperttilstand?
Jeg vil (næsten) altid anbefale eksperttilstand. Men ingen regler uden undtagelser, og der er situationer, hvor det ikke nødvendigvis er det smarteste valg.
Hvis du har et begrænset budget til Google, gerne vil hurtigt i gang eller ikke har tid eller råd til at få andre til at hjælpe dig, kan smarttilstand godt være det rigtige match til dig.
Er du stadig i tvivl om, hvilken tilstand du skal vælge? Herunder får du mit mest kvalificerede bud på, hvornår du skal vælge hvad ⬇
Som Google Ads konsulent er det (meget) vigtigt for mig at sige, at jeg ser flere begrænsninger end muligheder med Google Ads Smart Campaigns.
Smarttilstand benytter sig af Googles egne ‘Smart Campaigns’ – smarte kampagner, der leverer dine annoncer baseret på maskinlæring.
Med andre ord: Du fortæller Google Ads, hvilke søgeord du vil findes på, og hvad der skal stå i din annonce. Resten klarer platformen for dig. Og det er slet ikke så rosenrødt, som det måske lyder. For du giver afkald på rigtig meget kontrol.
- Modsat eksperttilstand har du i smarttilstand ikke muligheder for at benytte alle Google Ads funktioner eller kampagnetyper.
- Du har heller ikke kontrol over budstrategier eller placering.
- Du giver afkald på en masse funktionalitet for at få en forenklet oplevelse, hvor du hurtigt kan komme i gang.
Har du ikke en markedsføringsmedarbejder i staben eller råd til hjælp udefra, der kan hjælpe dig med at opsætte en Google Ads konto i eksperttilstand, kan Smart Campaigns være en mulighed for dig til at komme i gang med at annoncere på Google.
Men selv ud fra ovenstående er jeg overbevist om, at du stadig vil få et større udbytte og resultater af at sætte en freelancer til at sætte din konto op i eksperttilstand og derefter lejlighedsvist (måske endda bare én gang om måneden) benytte hjælp udefra til at sikre at kontoen leverer tilfredsstillende resultater.
Har du forsøgt med eksperttilstand, men blev det lige lidt for overvældende? Jeg kan både hjælpe dig med at køre hele molevitten – eller lære dig, hvordan du gør det selv. For det er faktisk slet ikke så avanceret, som det måske ser ud til.
Online forløb i Google Ads – Tilmeld dig her
Hvornår skal du bruge Google Ads Expert Mode (eksperttilstand)?
Lad mig gøre det kort:
Du skal i næsten alle tilfælde bruge Google Ads i ‘eksperttilstand’.
- I ‘eksperttilstand’ får du fuld kontrol over alle kampagnetyper og annoncekampagner- og formater, indstillinger og funktioner.
- Du kan lave særskilte søgeannoncer, displayannoncer, videoannoncer, og sikre at du kun bliver fundet når brugeren rent faktisk leder efter dig i Googles søgeresultater eller på Googles partnersider.
- Du bestemmer selv dine søgeord, dine daglige budgetter, hvor meget du vil give for et klik og meget mere.
I eksperttilstand får du altså både mere funktionalitet, flere muligheder og men også mere ansvar.
Hvilke funktioner har Google Ads? De 4 annoncetyper, du skal kende
Google Ads består grundlæggende af fire ben:
- Søgeannoncer
- Shopping annoncer
- Display/bannerannoncer
- Videoannoncer
I løbet af de seneste år er der kommet flere kampagneformater til – herunder Local og Discovery-campaigns, der også kan vise dine annoncer på nogle af Googles andre platforme, herunder Google Maps og Gmail.
I den her guide fokuserer vi primært på de fire ovenstående typer – simpelthen fordi det, efter min (efterhånden omfattende) erfaring, er dem, der rykker mest.
Det her har alle de forskellige annoncetyper til fælles:
Alle annoncetyperne har det tilfælles, at de kan målrettes din målgruppe på mange forskellige måder.
Du kan målrette alle dine annoncer efter:
- Bestemte søgeord
- Bestemte emner
- Typer af websites
- Målgruppebaserede søgeord – personer, der er interesserede i bestemte termer
- Målgruppebaserede URL’er – personer, der besøger bestemte hjemmesider (hint: dine konkurrenter er godt sted at starte)
- Geografiske placeringer
- Demografiske oplysninger
- Personer, der tidligere har besøgt din hjemmeside (remarketing)
- Tilpassede interessebaserede målgrupper – dvs. personer, der er interesserede i et bestemt produktområde
De 4 forskellige typer af Google Ads annoncer, du skal kende
Når det kommer til at annoncere via Google, findes der overordnet 4 forskellige typer af Google Ads Annoncer: 1) Tekstannoncer, 2) Shopping-annoncer, 3) YouTube-annoncer og 4) display-annoncer.
Betyder det så, at du skal køre med alle fire annoncetyper for at få størst succes med din annoncering?
Det korte svar er nej.
For nogle virksomheder giver det bedst mening at have ét primært fokus, og for andre giver et miks bedre mening. Herunder har jeg lavet en kort intro til hver type, der forhåbentlig gør det lidt mere gennemskueligt for dig at finde ud af, hvad du skal fokusere på.
Google Ads tekstannoncer: Ram præcis dét, din målgruppe søger på
Google Ads søgeannoncer er de tekstannoncer, du ser i Googles søgeresultater, når du bruger søgefunktionen. Du kan byde på et bestemt søgeord, og dermed får du mulighed få din annonce frem, når brugeren søger efter lige præcis dét søgeord.
Når du bruger Google Ads tekstannoncer, betaler du først, når brugeren klikker på din annonce. Det vil sige, at det i realiteten ikke koster noget for dig at byde på et søgeord og få din annonce frem – du betaler først, når og hvis brugeren klikker på din annonce.
Den form for afregning hedder også CPC – Cost per Click. Du betaler altså først, når din annonce faktisk skaber trafik.
Tekstannoncer (søgeannoncer) er den mest populære form for annoncering
Søgeannoncer er uden tvivl den mest almindelige og mest udbredte form for annoncering på Google.
Og det er der en god grund til: Næsten alle virksomheder kan profitere på at blive set og fundet øverst i søgeresultaterne.
Her er et par konkrete eksempler:
Hvis du har en café, er det oplagt, at din annonce dukker op, når brugeren søger efter ‘brunch’. Det kan også være, du er låsesmed og drømmer om, at din annonce dukker op, når brugeren søger efter ‘låsesmed’.
Det, jeg prøver at sige:
Der er næsten ingen brancher eller virksomheder, der ikke kan udnytte mulighederne med søgeannoncer og dermed få relevant trafik ind på deres side.
Google Shopping annoncer: Oplagt til dig, der driver webshop
Ejer du en webshop? Så er Google Shopping annoncer med stor sandsynlighed et sted, du bør lægge dit fokus. Med Google Shopping annoncer bruger Google produktdata og ikke søgeord til at afgøre, hvornår din annonce skal vises frem.
Du skal altså tænke det sådan, at dit produktfeed og dine produktdata ér dine annoncer.
Det vil sige: Jo mere korrekt data du kan tilføre dit produktfeed, jo bedre annoncer kan Google lave for dig – og jo bedre performance får du ud af din annoncering.
For at komme i gang med Google Shopping annoncer, skal du oprette dit varelager i Google Merchant Center – det kan du gøre her. Herefter kan du oprette Google Shopping annoncer i Google Ads.
Modsat søgeannoncer vises Shopping-annoncer i et mere visuelt format med et billede af dit produkt, titel, pris, navnet på din webshop og meget mere, der hjælper brugeren med at træffe en kvalificeret beslutning, før de klikker på din annonce.
Det betyder, at det kun er de mest købeklar brugere, der klikker sig ind på din side.
Google Display annoncer: Nå ud til dem, der ikke kender dig
Google Ads displayannoncer kender du helt sikkert. Det er dem, der kæmper om din opmærksomhed som bannerannoncer på et hav af forskellige hjemmesider.
Og det giver god mening, at både du og jeg støder på den konstant – Google har nemlig et display-netværk bestående af mere end to millioner hjemmesider, hvor du kan få vist din annonce. Ifølge Google kan med den slags bannerannoncer nå ud til svimlende 90% af alle brugere på nettet.
Med displaynetværket får mulighed for at komme i kontakt med dine potentielle kunder på tværs af en masse hjemmesider – også uden, at de søger efter dig. Du kan selv bestemme, hvilke målgrupper og hjemmesider dine bannerannoncer skal vises på.
Hvorfor er bannerannoncering en god idé?
Før din kunde kan svinge dankortet i din biks, skal de vide, hvem du er, og hvad du sælger. Og det er displayannoncer et godt værktøj til. Med displayannoncering kan du eksponere dig selv foran de rigtige målgrupper. Og det betyder, at du kan få kunder i butikken nærmest første gang, de støder på dig.
Du betaler typisk en CPM-pris for en displayannonce – Cost per Mille – altså x antal kr. pr. visning af din annonce for 1000 brugere.
Det betyder, at du med displayannoncer kan nå langt ud for få midler.
Annoncer på YouTube: Skab awareness om din virksomhed
YouTube er verdens anden største søgemaskine, og platformen har mere end en milliard brugere. Det betyder, at du gennem annoncering på YouTube har mulighed for at nå ud til rigtig mange mennesker.
Når du skal annoncere på YouTube, er der fire forskellige annonceformater – og du kan faktisk også være med, selvom du ikke har video-materiale.
På YouTube kan du vælge mellem:
- Videoannoncer, der kan springes over efter 5 sekunder
- Videoannoncer der ikke kan springes over
- Korte 6 sekunders ‘bumper’-annoncer, der ikke kan springes over
- Billede- eller tekstannoncer, der vises i bunden af en kørende, organisk video.
Med de fire forskellige annonceformater på YouTube er der helt sikkert et annonceformat, der passer til dig og din økonomi.
Ligesom displaybannerannoncering er YouTube også er et værdifuldt værktøj, når det handler om at skabe awareness for din virksomhed. Det er altså primært et Top-funnel værktøj, men jeg har også cases, hvor annoncer på YouTube kontinuerligt skaber profit.
Du kan selvfølgelig skræddersy din målgruppe, så du er sikker på, dine annoncer på YouTube kun bliver vist, når det er relevant. Derudover har du også mulighed for løbende at følge med i, hvor mange der ser dine annoncer. Det betyder, at du kun betaler for dem, som rent faktisk ser dine annoncer.
Guiden gennemgået, tjek. Nu er spørgsmålet bare, hvad du gør herfra?
Hvis du er nået hele vejen hertil, er mit bud, at du er rimelig motiveret, når det kommer til at forstå og skabe profit gennem annoncering og Google Ads. Du har trods alt brugt krudt på selv at sætte dig ind i, hvordan det fungerer.
Så derfor har jeg gode nyheder til dig:
Din tid er ikke spildt. For du har faktisk lige taget de første, vigtige skridt mod 100% selv at stå for din Google Ads.
Du kan sagtens selv køre dine annoncer. Jeg plejer faktisk at sige, at alle kan lære Google Ads – selv uden teknisk viden.
Er du nysgerrig, kan du tilmelde dig mit webinar Forstå, hvorfor du skal lære Google Ads selv. Det koster 0,-, og jeg lover, du får brugbare tips (og forhåbentlig blod på tanden til at give det et forsøg selv).
Som jeg ser det, har du nu 2 muligheder:
Lær at køre din Google Ads selv (du er jo allerede godt på vej)
Med den rette viden og de rette værktøjer er jeg overbevist om, at du kan lære Google Ads og med tiden styre det 100% selv. Google Ads behøver ikke at være svært. Alle kan lære Google Ads – også dig.
Hvis du er klar til at tage næste skridt, har jeg et kursus, jeg er ret sikker på, er lige noget for dig. Det kan du blive klogere på her.
Hyr en specialist, og brug din tid på det, der giver mening for dig
Vil du hellere fokusere 100% på det, du er god til og outsource resten? Selvom Google Ads ikke nødvendigvis er kompliceret eller krævende at lære, er det ikke alle, der brænder lige meget for at lære det. Og det er helt ok.
Hvis du foretrækker at bruge dit krudt på det, du er god til, kan du altid finde en specialist, der kan køre din annoncering.
Og jeg kan lige så godt være ærlig: Der er er rigtig mange at vælge mellem – Og nogle er bedre end andre. Derfor er mit råd til dig at undersøge en potentiel samarbejdspartner grundigt. Tro mig – jeg har set min andel af skrækscenarier og har brugt unødigt meget tid på at rydde op efter andre “specialister”. Så uanset om du tænker undertegnede er den rette til opgaven eller ej, så pas på med at gå med den første og den bedste.
Den hemmelige mulighed nummer 3: Ring til Google Ads Support
Du har endnu en mulighed – og den hedder “Ring til Google Ads support”
Udover at jeg selvfølgelig gerne vil hjælpe dig i gang og sørge for at du kommer godt fra start, kan Googles egen support også hjælpe dig i gang med både at oprette din konto og oprette din første kampagne. Du kan ringe til dem på telefon 80 40 00 88.
Spørgsmål eller brug for hjælp? Du kan altid ringe eller skrive til mig
Har du spørgsmål til guiden her? Er der noget, jeg mangler? Eller har du brug for hjælp til at komme godt fra start? Uanset hvad, er du velkommen til at hive fat i mig – jeg tager altid gerne en helt uforpligtende snak med dig om dine muligheder.
Du kan kontakte mig ved at skrive i chatten her på siden (den gule knap nederst i højre hjørne), sende en e-mail til [email protected] eller ringe direkte på telefon +45 31 52 14 40.