Hvordan sikrer man profitabel vækst fra start på en ny Google Ads-konto – med minimal historisk data, begrænset varelager og hård konkurrence? Det var den centrale udfordring, da vi tog hul på Spejlshoppens Google Ads-rejse.
Spejlshoppen tog kontakt i august 2024 med et ønske om at tilføje Google Ads til deres marketingmix. Forud for samarbejdet arbejdede de allerede med deres SEO og kørte Facebook-annoncering for shoppen med en fornuftig – omend stille og rolig – vækst.
Med tilføjelsen af Google Ads til deres marketingmix kunne de blive mindre afhængig af omsætning fra Facebook og derudover kunne de tilføje endnu en omsætningskanal til webshoppen.
Der var 3 udfordringer ifm. opstarten af Spejlshoppen på Google Ads.
Spejle er ikke .. en unik vare. Læg dertil de mange (ofte store), etablerede konkurrenter. Foruden andre spejl-webshops, er de store vare- og møbelhuse også en del af auktionen i Google.
Ydermere.. Når vi starter helt nye Google Ads-konti er udfordringen – som altid – manglende data, vi kunne arbejde ud fra. Vi vidste, hvilke produkter der var bestsellere ud fra dataen direkte fra Shopify, og vi fik også indblik i hvilke produkter, der performede godt med Spejlshoppens eksisterende Facebook-annoncering.
Da det var første gang, Spejlshoppen forsøgte sig med Google Ads, var målet ikke defineret ud fra specifikke KPI’er. Målet blev derfor at balancere vækst og likviditet.
Den primære målsætning var at opnå profitabilitet hurtigst muligt, samtidig med at der var tilstrækkelig bundlinje til at kunne geninvestere i nyt varelager.
For at skabe det bedst mulige fundament begyndte vi med en grundig analyse af Spejlshoppens produktkatalog, konkurrencen og markedspotentialet. Vi vidste, at en struktureret tilgang fra start ville være afgørende for at kunne skalere effektivt senere.
Vi lagde et enormt fokus på produktfeedet og alle relevante produkt-attributter blev tilføjet. Vi har fået lavet en solid opdeling af produkttyper, hvilket ikke kun sikrede en god performance i kampagnerne på kort sigt, men også efterfølgende er med til at danne grundlaget for senere segmentering efter de mest profitable spejlkategorier på længere sigt.
Samtidig blev der fra start implementeret en aggressiv budstrategi med lave targets. Målet var at sikre, at alle produkter fik en reel chance for at blive vist og generere data, før vi segmenterede kampagnerne yderligere ud fra de bedst performende produktkategorier.
Vi brugte ProfitMetrics til serverside tracking og til at sikre at skaleringen var profitabel.
Til sidst har CRO og landingssideoptimering bidraget til, at vi har kunnet maksimere værdien af annoncebudgetterne.
Indekstal på omsætning
Der er mange muligheder og de er primært begrænset af at lageret kan følge med: