Hvad er Google Tag Manager

Opsæt Universal Analytics i Google Tag Manager (2018 guide)

At opsætte Universal Analytics vil ofte være det første tag i din container i GTM. Google skriver da også selv at GTM og UA i vid udstrækning er integrerede programmer.

Hvis du allerede har opsat UA på din hjemmeside, skal du migrere dine data over til din nye container, så du undgår at tracke dobbelt på din side. Hvordan du gør dette på den mest hensigtsmæssige måde vil jeg ikke berøre i dette indlæg.

Jeg har herunder skrevet en 7-trinsguide til, hvordan du kommer i gang med at opsætte UA via GTM. Med opsætningen af UA kan du følge de grundlæggende sidevisninger af din hjemmeside. Det er heldigvis meget nemt at sætte op.

 

7 trin til at opsætte Universal Analytics i Google Tag Manager

1. Tilføj et nyt tag. Dette gør du via betjeningspanelet på startsiden af GTM.

 

2. Herefter skal du vælge det tag, som du vil sætte op. Her skal du blot trykke på den store firkant øverst i fanebladet.

Her har du mulighed for at vælge Universal Analytics og Klassisk Google Analytics. Hvad forskellen på de to tags er, vil jeg ikke berøre i dybden i denne artikel. Kort fortalt er Universal Analytics en bedre version af den klassiske Google Analytics, og UA-tagget er også den nye driftsstandard for Google Analytics-sporingstagget. Du kan bl.a. læse mere om det her.

 

3. Efter du har åbnet fanebladet med mulighederne for at opsætte tagget, trykker du blot på Universal Analytics.

 

4. For at kunne tilføje sporingskoden fra din Google Analytics konto, skal du tjekke knappen af, der aktiverer tilsidesættelse af indstillinger i dette tag. Eftersom vi ikke har valgt nogen variabler til Google Analytics-indstillingerne, skal dette afkrydsningsfelt markeres, og alle relevante felter for dette tag skal angives nedenfor.

 

5. Du skal nu vælge hvilke sider, dette tag skal aktiveres på. Du skal derfor trykke på det frie område nedenfor og vælge en trigger til dit tag.

 

6. Eftersom du gerne vil have sidevisninger via Universal Analytics, skal du følge med i alle de sider, som dine brugere besøger. Du skal derfor fortælle GTM at dette tag skal aktiveres ved alle sidevisninger.

 

7. Du har nu installeret Universal Analytics via Google Tag Manager, og du skal nu dobbelttjekke at alt virker, som det skal. Det kan gøre på to måder; enten via Google Tag Assistant, som vi berørte i dette indlæg – på samme som vi tjekkede om GTM var installeret korrekt – eller du kan vælge forhåndsvisning. En forhåndsvisning kan hjælpe dig med at fejlfinde eller se om dit tag aktiverer som det skal, inden du submitter dit tag.

 

Når du starter forhåndsvisning af dine tags, får du en orange firkant i dit betjeningspanel, der fortæller dig at du arbejder i preview-mode. Du skal nu åbne din hjemmeside i den samme browser i en ny fane. Når du åbner din hjemmeside i et nyt faneblad vil du se et panel åbne sig nederst på din hjemmeside. Her kan du se hvilke tags, der er aktiveret på denne side.

Her kan du se, hvordan det ser ud, når Universal Analytics er aktiveret i Google Tag Manager. Som du vil se, så er Universal Analytics aktiveret en gang ved besøg af siden. Det virker altså efter hensigten.

Med dit nye tag succesfuldt installeret skal du submitte dit nye tag til din container.

Universal Analytics tagkonfigurationer

Efter en succesfuld implementering af UA kan du nu implementere en række forskellige tagkonfigurationer uden at skulle ændre kildekoden på din hjemmeside.

Jeg vil i de kommende uger gennemgå, hvordan du kan opsætte sporing på grundlæggende hændelser på din side, såsom klik på links eller knapper på din hjemmeside, implementere dynamisk remarketing, måle på scroll eller klik på udgående links og meget mere. Følg med her på siden.

Del dine tanker

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.