Mål på scroll depth med Google Tag Manager (2018 guide)

Den vigtigste parameter for at vide, om dine brugere rent faktisk læser eller bruger dit indhold aktivt, er scroll depth – eller rulledybde. I denne artikel vil du lære trin for trin, hvordan du opsætter Google Tag Manager til at spore scroll depth på dine sider.

Sidevisninger, tid på siden, afvisningsprocenter og konverteringer typisk været enheder til at måle effektiviteten af indholdet på en given side. Men ved at måle på scroll depth ved du, hvor langt ned en bruger bevæger sig ned på din side. Jo mere scrolling en bruger foretager sig, jo mere må vi antage at han eller hun involverer sig i indholdet.

Ved at vide, hvor langt en bruger scroller – eller ikke scroller – ned på din side, har du mulighed for at arbejde med dit indhold. Måske forsvinder halvdelen af dine brugere efter bare at have læst 25% af dit indhold? – Hvad skulle der til for at få brugeren til at blive på din side? Et ekstra billede? En CTA? – Det får du nu mulighed for at arbejde med i denne guide.

Tidligere når du skulle opsætte scroll tracking på dine side, kunne du benytte dig af custom installationer såsom denne fra LunaMetrics, eller du kunne benytte dig af dette plugin direkte til Google Analytics.

Nu er det imidlertid blevet muligt at implementere sporing af scroll depth direkte via Google Tag Manager, som blev udgivet i 2017.

For at komme i gang skal følgende være opsat på forhånd:

  • Du skal have opsat din Google Tag Manager-konto, oprettet en container og implementeret GTM på din side.
  • Du skal også have opsat Analytics på dine side, som sporer på alle sidevisninger. Hvis du ikke er så langt, kan du komme i gang her.
  • Du skal have aktiveret variablerne for scrolling i GTM.

Opsæt sporing af scroll depth i Google Tag Manager

Opsæt din scroll depth trigger

For at komme i gang med at spore på scroll depth i Google Tag Manager, skal du først oprette en ny trigger I Google Tag Manager som udløser tagget baseret på scrolling på din side. Åben derfor menuen for triggers i venstre side af dit betjeningspanel.

Her skal du oprette en ny udløser, og under brugerengagement finder du udløseren for rulledybde.

Spor på scroll depth i gtM

Efter du har valgt udløseren for rulledybde, skal du konfigurere den. Her vil du se, at du kan vælge enten vandret eller lodret sporing af rulledybde. Her skal du selvfølgelig konfigurere din udløser, så den passer til dit behov. I dette indlæg opsætter jeg den lodrette sporing, da det er den mest relevante sporing for almindelige hjemmesider.

Det næste du skal gøre er at indstille din trigger til at udløse ved procentvis scroll depth eller ved et konkret antal pixels. I de fleste tilfælde giver det mening at opsætte en dynamisk, procentvis sporing. I tilfælde hvor du har en konkret side med, der altid har den samme længde, kunne det give mening at spore efter pixels. I så fald ville jeg lave en separat trigger til dette, der kun sporer på den ene side.

Jeg har i denne trigger valgt at spore 25, 50, 75 og 100% scroll. Se også nedenstående eksempel.

scroll depth procenter gym rulledybde

Forbind din scroll depth trigger til et tag

Med triggeren sat op skal du nu forbinde din trigger til en hændelse i Google Analytics.

Opret et nyt tag og vælg her tag-typen Google Universal Analytics.

Som sporingstype skal du vælge en hændelse. Jeg har valgt at kategorisere som ’Scroll depth’.

Etiketten vil du gerne have bliver udfyldt dynamisk, så du ved, hvilken side brugeren var på, når han/hun klikkede på linket. Dette gør du ved at trykke på ’legoklodsen’, og vælge {{Page Path}}.

Som etiket har jeg valgt at opsætte {{Scroll Depth Treshold}}. Da denne trigger dækker alle sider, vil denne mulighed give mig et samlet overblik over siden.

Jeg vil også anbefale at sætte ikke-interaktionshit til ’Sandt’, da der næsten altid vil være et scroll på en side – uanset om brugeren bouncer eller ej. Med dette sat til ’Sandt’, vil du ikke tælle brugeren med, der lander på side, scroller ned og derefter forlader siden igen. Det er ikke disse brugere, som vi er interesseret i at følge adfærden på.

Husk også at tilknytte dit Analytics-sporings ID til dit tag.

Se nedenstående skærmbillede.

Scroll depth tag

Tjek implementeringen af dit scroll depth tag

For at tjekke implementeringen af dit nye tag, vælg her forhåndsvisning. Forhåndsvisning kan hjælpe dig med at fejlfinde eller se om dit tag aktiverer som det skal, inden du tilføjer dit tag.

Når du starter forhåndsvisning af dine tags, får du en orange firkant i dit betjeningspanel, der fortæller dig at du arbejder i preview-mode. Du skal nu åbne din hjemmeside i den samme browser i en ny fane. Når du åbner din hjemmeside i et nyt faneblad, vil du se et panel åbne sig nederst på din hjemmeside.

Når du nu scroller ned på din side, vil du se i Google Debug, at dine tags bliver affyret. Det virker altså efter hensigten.

GTM debug scroll depth

Hvis du gerne vil lave et yderligere kvalitetstjek, kan du gå ind i din Google Analytics konto, under realtid og tjekke, om hændelsen igennem ved et scroll på siden.

Her skal du være opmærksom på, at eftersom du satte dit ikke-interaktionshit til ’Sandt’, vil du ikke se hændelsen under aktive brugere. Du skal i stedet klikke på Hændelser for de seneste 30 minutter, hvor du vil se din tracking.

Har du brug for hjælp til sporing af scroll depth?

Jeg vil rigtig gerne hjælpe dig. Efterlad en besked i kommentarfeltet, og så vil jeg gerne hjælpe med at opsætte din sporing via Google Tag Manager.

Del dine tanker

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.