Mål antal klik på mailto-links i Google Tag Manager

Mange (inklusive mig selv) benytter stadig muligheden for at en bruger kan kontakte hjemmesiden via en e-mail, og det er derfor relevant at vide, hvor mange der rent faktisk klikker på din e-mail – også selvom de ikke nødvendigvis skriver noget til dig.

For at gøre en e-mail klikbar på sin hjemmeside, benytter man sig af kodestykket:

<a href="mailto:[email protected]"</a>

Det kan være et ganske brugbart stykke kode for sig selv, men hvis du driver en webshop eller en hjemmeside, hvor du gerne vil have at en bruger kan kontakte dig hurtigt og nemt, så er det ikke den mest hensigtsmæssige løsning.

Foruden at denne løsning forringer brugeroplevelsen markant og er med til at skabe en sikkerhedsrisiko på din side, så kan du heller ikke måle på, hvorvidt et klik på et mailto-linket reelt resulterer i en besked til dig eller skaber en konvertering. Her er en kontaktformular ganske enkelt en bedre løsning.

Processen for at måle kliks på dit mailto-link som en hændelse i Google Tag Manger er forholdsvis simpel.

For at komme i gang skal følgende være opsat på forhånd:

  • Du skal have opsat din Google Tag Manager-konto, oprettet en container og implementeret GTM på din side. Har du ikke gjort det endnu, så har jeg skrevet en guide til det her.
  • Du skal også have opsat Analytics på din side, der sporer på alle sidevisninger. Hvis du ikke er så langt, kan du komme i gang her.
  • Du skal have aktiveret variablerne for kliks i GTM.

Opsæt sporing på mailto-links i Google Tag Manager

For at komme i gang med at spore på mailto-links i Google Tag Manager, skal du først oprette en ny trigger i Google Tag Manager som udløser tags baseret på hændelser, f.eks. når en bruger trykker på et link. Udløseren bruges altså til at ’lytte’ efter disse hændelser, og den bestemmer dermed hvornår tagget bliver affyret. 

Opsæt din klik-trigger

For at kunne måle på et mailto-link skal du vælge en klik-trigger, og da det er et link du skal måle på, så skal du vælge; Klik – Kun links. I forbindelse med oprettelsen af udløseren er der mulighed for at krydse to tjekbokse af:

Wait for tags?

Denne afventer med at affyre udløseren til at e-mailklienten er åbnet op, og som standard foreslår GTM, at du maksimalt venter to sekunder på dette. Dette har jeg valgt ikke at ændre i.

Check Validation?

Du vil også gerne beholde Check Validation, så du får en bekræftelse på at linket rent faktisk er blevet klikket på.

Du skal nu vælge, hvornår du vil lytte efter denne trigger.

Da din email-adresse med stor sandsynlighed er i footeren (eller i din menu – som i mit tilfælde), og dermed på alle sider, så skal vi vælge en trigger for alle sider.Denne vælger du ved ’Page URL’, der matcher med RegEx .*; dette vil implementerer din trigger på alle sider. Herefter skal du bestemme, hvornår denne trigger skal affyre.

Du skal nu fortælle udløseren, at den kun skal affyre, når en bruger klikker på mailto-linket. Du skal her vælge variablen ’Click URL’, der indeholder dit ’mailto:’-kodestykke. På denne måde gør vi denne trigger unik på links, der indeholder en e-mail-adresse.

Se også nedenstående skærmbillede.

Forbind dit mailto-link trigger til et tag

Med triggeren sat op, skal du nu forbinde din udløser til en hændelse i Google Analytics.

Opret et nyt tag og vælg her tag-typen Google Universal Analytics.

Som sporingstype skal du vælge en hændelse.

Jeg har valgt at kategorisere som Mailto, og med handlingen Click.

Etiketten vil du gerne have bliver udfyldt dynamisk, så du ved, hvilken side brugeren var på, når han/hun klikkede på linket. Dette gør du ved at trykke på ’legoklodsen’, og vælge {{Page Path}}.

Betragter du brugerens interaktion med e-mailen på siden som et vigtigt tegn på engagement? Det gør jeg i dette tilfælde ikke, og for ikke at inkludere interaktion med e-mailen i beregningen af afvisningsprocenten så vælger jeg ’falsk’ ved ikke-interaktionshit. Dermed registreres sessioner uden klik på e-mailen ikke som afvisninger. Du kan også læse mere om hændelser til at samle data her.

Husk også at tilknytte dit Analytics-sporings ID til dit tag.

Se nedenstående skærmbillede.

Du skal herefter tilknytte den udløser, som du lige har lavet til dit tag.

Tjek implementeringen af dit mailto-tag

For at tjekke implementeringen af dit nye tag, skal du her bruge forhåndsvisningen. Forhåndsvisning kan hjælpe dig med at fejlfinde eller se om dit tag affyrer, som det skal, inden du tilføjer dit tag.

Når du starter forhåndsvisning af dine tags, får du en orange firkant i dit betjeningspanel, der fortæller dig at du arbejder i preview-mode. Du skal nu åbne din hjemmeside i den samme browser i en ny fane. Når du åbner din hjemmeside i et nyt faneblad, vil du se et panel åbne sig nederst på din hjemmeside.

Når du nu trykker på din e-mail, vil du se i Google Debug, at dit tag bliver affyret, når du trykker på din e-mailadresse på din side. Det virker altså efter hensigten.

Hvis du gerne vil lave et yderligere kvalitetstjek, kan du også gå ind i din Google Analytics konto, under realtid og tjekke, om hændelsen gik igennem ved klikket.

Hvis du klikker ind her, vil du også se, hvilken side hvorpå brugeren trykkede på mailto-linket.

Del dine tanker

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.