Vælg en side

Hvad er Google Ads og hvordan fungerer det?

Jeg vil herunder give dig en overskuelig introduktion til, hvad Google Ads er. Google Ads er tidligere kendt som Google AdWords, og er Googles annonce-platform og – værktøj.

Med Google Ads har du mulighed for at lave annoncer til brugere, der søger på bestemte søgeord eller har en bestemt søgeadfærd. Du kan lave annoncer, der kommer frem i Googles søgeresultater, som en bannerannonce på en anden side end din egen, en Google Shopping annonce eller som en videoannonce i YouTube.

Sådan opretter du en Google Ads konto

Du kommer i gang med Google Ads ved at oprette en konto her. Her skal du blot trykke på den blå knap øverst i højre hjørne, hvor der står ‘Start nu’.

Efter du har trykket ‘Start nu’, kommer følgende skærmbillede frem, og det er også det første skridt til at opsætte kampagner i Google Ads Express – en forsimplet version af hele Google Ads platformen. Google tager altså valget for dig i begyndelsen, og starter opsætningen af Google Ads Express. Men det er ikke nødvendigvis den rette løsning for dig.

Med Google Ads Express får mulighed for at fortælle Google Ads, hvad du målet med dine annoncer i Google skal være. Du kan fortælle Google, at du gerne vil have flere opkald, flere hjemmesidebesøg eller flere fysiske kunder i din forretning. Nederst vil du se et spørgsmål fra Google med et link til ‘Expert Mode’. Dette giver selvfølgelig anledning til lidt forvirring. For hvem er du og hvad skal du vælge?

Allerede i denne del af opsætningen har du mulighed for at tage stilling til om du vil fortsætte eller starte opsætningen af ‘almindelig’ Google Ads er også det de kalder ‘Expert Mode’ eller ekspertilstand.

Hvad er forskellen på Google Ads Express og Google Ads?

I ‘smarttilstand’ eller Express præsenterer Google dig for en forenklet version af Google Ads. Du får forenklet oplevelsen, men du giver til gengæld kan på nogle andre funktioner. Det kommer jeg ind på herunder.

Som Google Ads konsulent, vil jeg til enhver tid vælge eksperttilstand når jeg opsætter en Google Ads konto for en kunde. Men hvis du ikke har tid eller råd til at få andre til hjælpe dig og har et begrænset budget til Google – eller bare gerne vil i gang hurtigt – kan Google Ads Express godt være et match for dig. Jeg vil herunder komme med et bud på, hvilken opsætning kan være den rette for dig.

Hvornår skal du bruge Google Ads Express?

Som Google Ads konsulent er det vigtigt for mig at sige, at jeg ser flere begrænsninger end muligheder med Google Ads Express. Express benytter sig af Googles egne ‘Smart Campaigns’ – smarte kampagner, der leverer dine annoncer baseret på maskinlæring.

Med andre ord, du fortæller Google Ads hvilke søgeord du vil findes på, hvad der skal stå i din annonce og så klarer platformen resten for dig.

Modsat eksperttilstand har du i Express ikke muligheder for at benytte alle Google Ads funktioner eller kampagnetyper. Du har heller ikke kontrol over budstrategier eller placering. Du giver altså kald på en masse funktionalitet for en mere enkelt oplevelse, hvor du hurtigt kan komme i gang.

Har du ikke en ansat markedsføringsmedarbejder eller råd til hjælp udefra, der kan hjælpe dig med at opsætte en Google Ads konto i eksperttilstand, kan Express være en mulighed for dig til at komme i gang med at annoncere på Google.

Med ovenstående i mente, mener jeg fortsat at du vil få et større udbytte og resultater af at sætte en freelancer til at sætte din konto op i eksperttilstand og herefter lejlighedsvist (måske endda blot én gang om måneden) benytte hjælp udefra til at sikre at kontoen leverer tilfredsstillende resultater.

Hvornår skal du bruge Google Ads (i eksperttilstand)?

Lad mig gøre det kort. Du skal i næsten alle tilfælde bruge almindelig Google Ads. I ganske få tilfælde – som beskrevet herover – vil det måske give mening at bruge Google Ads Express.

I ‘eksperttilstand’ får du fuld kontrol over alle kampagnetyper og annoncekampagner- og formater, indstillinger og funktioner. Du kan lave særskilte søgeannoncer, displayannoncer, videoannoncer, og sikre at du kun bliver fundet når brugeren rent faktisk leder efter dig i Googles søgeresultater eller på Googles partnersider.

Du bestemmer selv dine søgeord, din daglige budgetter, hvor meget du vil give for et klik og meget mere. Du får altså både mere funktionalitet, flere muligheder og men også mere ansvar.

Hvilke funktioner har Google Ads?

Google Ads består grundlæggende af fire ben: Søgeannoncer, display/bannerannoncer, shopping annoncer og videoannoncer. Jeg vil herunder forklare kort, hvornår det giver mening at bruge at hver funktion eller kampagneformat i Google Ads.

Fælles for hele platformen er, at du kan målrette din målgruppe på mange forskellige måder:

  • Bestemte søgeord
  • Bestemte emner
  • Typer af websites
  • Målgruppebaserede søgeord – personer, der er interesserede i bestemte termer
  • Geografiske placeringer
  • Demografiske oplysninger
  • Personer, der tidligere har besøgt din hjemmeside (remarketing)
  • Tilpassede interessebaserede målgrupper – dvs. personer, der er interesserede i et bestemt produktområde

Google Ads søgeannoncer

Google Ads søgeannoncer er de annoncer du ser i Googles søgeresultater når du bruger søgefunktionen. Du kan byde på et bestemt søgeord, og dermed får du mulighed få din annonce frem når brugeren søger efter lige præcis dét søgeord.

Det koster ikke noget for dig at byde på et søgeord og få din annonce frem før brugeren klikker på din annonce. Denne form for afregning hedder også CPC – Cost per Click. Du betaler altså først når brugeren klikker på din annonce.

Søgeannoncer er den mest almindelige og mest udbredte form for annoncering på Google, og med god grund – næsten alle virksomheder kan profitere på at blive set og fundet øverst i søgeresultaterne, når brugere søger efter noget.

Det kan være at en café gerne vil have sin annonce frem, når brugeren søger efter ‘brunch’, eller det kan være låsesmed, der gerne vil findes når en bruger søger efter ‘låsesmed’ (måske fordi de er låst ude 😛) .. Der er næsten ingen brancher eller virksomheder, som ikke kan udnytte mulighederne med søgeannoncer og dermed få relevant trafik ind på sin side.

Google Ads display annoncer

Google Ads display annoncer er blandt andet nogle af de velkendte bannerannoncer, som du finder rundt omkring på nettet. Google har et displaynetværk af mere end to millioner hjemmesider, hvor du gerne må have din annoncer på, og som ifølge Google når ud til over 90% af alle brugere på nettet.

Med displaynetværket får altså mulighed for at komme i kontakt med dine potentielle kunder på tværs af en masse hjemmesider – også uden at de søger efter dig. Du kan selv bestemme hvilke målgrupper og hjemmesider, som dine bannerannoncer skal vises på.

Hvorfor er bannerannoncering en god idé? Det første skridt kunden skal tage for at handle ved dig, er at de skal kende din virksomheder og de ydelser eller produkter du sælger – og det er displayannoncer et godt værktøj til. Med displayannoncering kan du eksponere dig selv foran de rigtige målgrupper.

Du betaler typisk en CPM-pris for en displayannonce – Cost per Mille – altså x antal kr. pr. visning af din annonce for 1000 brugere, så med displayannoncer kan du langt ud for få midler.

Annoncer på YouTube

YouTube har siden 2006 været ejet af Google, og det er verdens andenstørste søgemaskine med over en milliard brugere. Derfor er der selvfølgelig også mulighed for at annoncere på YouTube.

Kan du vække din målgruppes interesse på 6 sekunder eller 30 sekunder? Med tre annonceformater på YouTube; TrueView In-Stream, TrueView In-Search og Bumperannoncer, er der et annonceformat, der passer til dig. Jeg vil ikke gå mere i dybden med de forskellige formater her.

Du har selvfølgelig mulighed for at få vist dine annoncer på YouTube for lige præcis din målgruppe du ønsker. Dertil har også mulighed for at følge med i, hvor mange der ser dine annoncer. På den måde betaler du kun for dem, som rent faktisk ser dine annoncer.

Google Shopping annoncer

Hvis du ejer en webshop er Google Shopping annoncer er det bedste valg for dig. Med Google Shopping annoncer bruger Google produktdata og ikke søgeord til at afgøre, hvornår din annonce skal vises frem.

For at komme i gang med Google Shopping annoncer, skal du oprette dit varelager i Google Merchant Center – det kan du gøre her. Herefter kan du oprette Google Shopping annoncer i Google Ads.
Modsat søgeannoncer vises Shopping-annoncer i et mere visuelt format med et billede af dit produkt, titel, pris, navnet på din webshop og meget mere, der hjælper brugeren med at træffe en kvalificeret beslutning før de klikker på din annoncer. Dermed får sikrer du at du kun får de meste købeklare brugere ind på din side.

Ring til Google Ads Support – sådan kontakter du Google Ads

Brug for hjælp til at komme i gang med Google Ads? Udover at jeg selvfølgelig gerne vil hjælpe dig i gang og sørge for at du kommer godt fra start, kan Googles egen support dig også hjælpe dig i gang med både at oprette din konto og oprette din første kampagne, du kan ringe til dem på 80 40 00 88.

Har du brug for et Google Ads bureau?

Med denne introduktion har du nu fået et overblik over, hvilke muligheder der er i Google Ads og hvordan du kommer i gang. Hvis du overvejer at gå i gang med Google Ads, vil jeg altid anbefale at du sætter dig sammen med en specialist. Du kan som sagt godt lave dine egne annoncer i Google Ads Express, men jeg tror ikke, at du vil få fuldt udbytte af platformen – og dermed få en dårlig oplevelse.

Min anbefaling herfra vil være, at alliere dig med en Google Ads specialist, der opsætter en konto for dig, som du selv kan arbejde videre med.