Vælg en side

Der er ingen tvivl om, at pladserne på side 1 i en Google-søgning er eftertragtet. Hvad der er den bedste vej til tops for dig, afhænger af en lang række forskellige faktorer. I denne artikel vil jeg afdække de fordele og ulemper, der er ved de to fremgangsmåder for at komme til tops i Google.

Hvad er forskellen på SEO og Google Ads?

Når du foretager en søgning i Google, bliver du præsenteret for to slags resultater, men det er vigtigt skelne mellem forskellen på de to søgeresultater: Det første du ser, er annoncører på Googles eget annoncesystem Google Ads, og det næste du ser er de organiske søgeresultater fra selve søgemaskinen, der også tager hensyn til din lokalitet.

Typisk er de første fire resultater du ser virksomheder, der har betalt for at ligge på side 1, mens de efterfølgende resultater er de sider, som Google vurderer, giver dig et svar på det du leder efter.

Nedenstående billede er, hvordan et typisk søgeresultat vil se ud. Her har jeg siddet i Holstebro og søgt efter advokater. I nogle tilfælde, hvis du søger efter konkrete produkter, vil du også se annoncer fra værktøjet Google Shopping.

Om SEO eller annoncer i Google er bedst for dig, kan jeg ikke komme med et endegyldigt svar på. Både SEO og annoncer i Google har fordele og ulemper. Den bedste måde til toppen af Googles søgeresultater for dig, er et spørgsmål om din strategi – kortsigtet og langsigtet, dit produkt eller din service, dit budget og din tidshorisont.

Uanset om du bestemmer dig for SEO eller betalte annoncer, er det yderst vigtigt for at dig, at du får opsat sporing på din hjemmeside. Det kan du også læse mere om i mit gæsteblogindlæg her.

Hvorfor skal du vælge SEO?

Søgemaskineoptimering eller SEO kan være en svær nød at knække, fordi det er et tidskrævende stykke arbejde og det er svært at forudse effekten af arbejdet.

Omvendt kan et dårligt stykke SEO-arbejde betyde, at din side bliver fuldstændigt ryger helt ud af Googles søgeresultater.

Det betyder ikke, at arbejdet er ustruktureret eller baseret på rene gæt – selv Google har en startguide til søgemaskineoptimering. Arbejdet fokuserer på din hjemmeside, og tager nogle forskellige hensyn, som jeg ved – enten fra Google selv eller gennem egne erfaringer – virker positivt. 

SEO er baseret på nogle grundlæggende ting: Det er både af teknisk karakter omkring, hvordan din hjemmeside er sat op og kodet, til semantisk karakter, der handler om, hvilket indhold og hvad der står på din hjemmeside til on-site SEO, der handler om strukture siden, så Google læser den bedst muligt.

Arbejdet kræver en løbende indsats, og der mange faktorer, som du heller ikke har kontrol over, der spiller ind i forhold til din placering, bl.a. konkurrencen på de søgeord, som du gerne vil findes på. Dem du finder på side 1 i dag, gør det med stor sandsynlighed, fordi de har haft en fokuseret indsats på at rangere på dét bestemte søgeord.

Selvom SEO er en flydende størrelse, er én ting sikker: Side 1-placeringen forstærker dit brand, giver dig troværdighed og ikke mindst relevant trafik. Målet dertil er en vedholdenhed og en fokuseret indsats på de søgeord, som giver dig trafik og profit i din virksomhed. 

 

Fordele ved SEO

  • Trafikken er gratis
  • Det giver dig en løbende strøm af trafik
  • Du kan fange forbrugere tidligt i deres beslutningsproces
  • Et løbende godt stykke arbejde vil betyde, at nyt indhold på dine side rangerer hurtigere

Ulemper ved SEO

  • SEO er ikke en tjekboks, der skal klikkes af. Afhængig af størrelsen på din hjemmeside, vil arbejdet tage mange timer, dage eller uger før investeringen viser sig.
  • Det kræver at du mestrer flere discipliner; teknik, tekstforfattearbejde, søgeordsanalyser og onpage
  • Du ved ikke om de søgeord, du vil findes på, giver konverteringer, før resultatet af arbejdet er effektiviseret.

Hvorfor skal du bruge Google Ads?

Med annoncer på Google via Google Ads har du mulighed for at købe dig adgang til søgeresultaterne på side 1. Prisstrukturen er ikke som du kender det fra trykte medier, hvor det valgte medie fastsætter prisen for din annonce. Med Google Ads er visningen af din annonce gratis – du betaler derimod hver gang en bruger klikker på din annonce.

Hvor meget betaler du for et klik? Det kan du faktisk selv bestemme. Når du annoncerer i Google, byder du på søgeord, og det betyder, at du og dine konkurrenter er med til at fastsætte priserne. Det betyder at, du kan bestemme, at du maksimalt vil give 1 kr. for et klik for din annonce, er det helt ok for Google, men hvis dine konkurrenter byder 2 kr. eller endnu mere, vil de typisk ligge over dig.

Dog er det ikke kun prisen pr. klik, der afgør om du kommer på side 1 med din annonce, Google kigger i ligeså høj grad på relevansen af dine annonce. Det vil sige, at selvom du byder mindre end din konkurrent på et søgeord, kan du stadig ligge over din konkurrent, hvis Google vurderer, at din annonce mere relevant for brugeren.

Det lyder avanceret, og det er også – Google har arbejdet på deres algoritmer i mange år. Algoritmerne bliver løbende opdateret for at matche en brugers søgeadfærd bedst muligt – derfor anbefaler jeg også altid, at du – nogen andre – overvåger din Google Ads konto løbende.

Om den løbende omkostning til betalte annoncer er bedre end en løbende SEO-indsats kommer som sagt an på mange forskellige faktorer. En dårlig opsat Google Ads konto kan også være en dårlig forretning, da du betaler for hvert klik du kører i dine kampagner, og hvis du har nogle dårlige annoncer, dyre søgeord eller et budget, der er løbet løbsk, kan dette blive en meget dårlig oplevelse.

 

Fordele ved annoncer på Google

  • Du kan komme på side 1 inden for 24 timer.
  • Du kan konkret måle effekten af dine annoncer.
  • Du kan starte og stoppe annoncer og kampagner når du har lyst.
  • Du betaler bagudrettet til Google. Du får måske omsætning før du får regninger fra Google.

Ulemper ved annoncer på Google

  • Du betaler for hvert besøg på din side.
  • Afhængig af din branche, er konkurrencen hård.
  • Du skal investere tid og penge i opsætning, overvågning, løbende optimering og vedligeholdelse af kontoen.

Skal du vælge SEO eller Google Ads?

Om SEO eller Google Ads er bedst for dig, handler om prioriteter. Skal du have omsætning her og nu, vil Google Ads være et godt bud for dig, men du skal være opmærksom på omkostningerne, der er forbundet med det.

Omvendt, kan man argumentere for, at det ikke er særligt hensigtmæssigt at annoncere for en side, som aldrig ellers bliver fundet i Googles søgeresultater – og du er derfor pludselig afhængig af betalt trafik. Argumentet er at få styr på fundamentet inden du begynder at bruge penge på annoncering – det er der også fornuft i.

Du er velkommen til at kontakte mig for at få hjælp til Google Ads, skabe et overblik, vælge en strategi eller tage en beslutning.