Vælg en side

Hvis du driver en webshop eller har en hjemmeside, kender du måske allerede vigtigheden og fordelene ved at bruge Google Analytics på din hjemmeside. Du kan spore på dine brugers færden, du kan lave konverteringssporing og meget mere.

Det er desværre svært at få værdifuld viden ud af Google Analytics “out-of-the-box”. For at få fuldt udbytte af mulighederne Google Analytics, skal du skrue lidt mere på indstillinger. Du har bl.a. mulighed for at indstille filtrer, segmenter, visninger, mål og meget mere.

Herunder vil jeg berøre 3 nemme indstillinger, som du kan implementere her og nu, og dermed udnytte Google Analytics meget bedre. Jeg vil vise dig, hvordan du opretter flere visninger, ekskluderer URL-parametre fra Facebook i din URL’er og opsætter et filter til små bogstaver.

Opsæt flere visninger i Google Analytics

Som standard opretter Google Analytics automatisk én ufiltreret visning for hver ejendom. Du kender den måske allerede under navnet “Alle hjemmesidedata” el.lign. Jeg oplever desværre alt for ofte, at opsætningen af Google Analytics stopper dér for mange. Og det er ærgerligt, fordi flere visninger er ét af Google Analytics stærkeste værktøjer – og et af de nemmeste af sætte op.

En af de første og vigtigste indstillinger, som jeg udfører ved opsætning af enhver Google Analytics-konto, er tilføjelsen af flere visninger. Med flere visninger kan du segmentere din data op, og dermed give dig selv de bedste forudsætninger for at aflyse din data korrekt.

Normalt opretter jeg tre visninger:

  • En primær visning, hvor jeg samler den reneste og mest korrekte data
  • En testvisning, hvor jeg tester nye filtrer eller sporinger af inden en implementering i primær-visningen og til sidst
  • En rå data-visning, hvor alt data bliver samlet uden nogle modifikationer.

Du opsætter flere visninger under Administratorpanlet > Visninger > “Tilføj ny visning”. Vær opmærksom på, at nye visninger ikke tager eksisterende data med over. Hvis du du gerne vil oprette 3 visninger som herover, vil jeg anbefale at din nuværende visning “alle hjemmesidedata” bliver til din nye primærvisning. Dermed sikrer du at i det mindste får noget data med over fra tidligere. Også selvom dén data ikke er perfekt.

Med opsætningen af dine tre nye visninger, er du nu klar til at begynde at implementere de næste to tips – og husk nu, disse skal tilføjes til din primærvisning.

Frasorter URL-parametre på kliks fra Facebook

Siden oktober 2018 har Facebook tilføjet et URL-parametre på alle links, der er blevet tilgået som et udgående link fra Facebook. Facebook har ikke officielt kommenteret på, hvorfor eller hvad præcis det ekstra URL-parameter skal gøre. Et kvalificeret gæt er dog, at de forsøger at omgå blokeringen af adgangen til 3. parts cookies. Dette skyldes bl.a. et større fokus på privatlivet blandt forbrugere og lanceringen af ITP – Intelligent Tracking Prevention – fra Apple.

Facebook sender derfor et unikt ID med alle links, når brugeren lander på din side fra Facebook, og bruger dette ID til at sætte en 1. parts cookie i brugerens browser. Derefter kan de efterfølgende tracke brugeren – evt. ifm. konverteringssporing.

Desværre skaber denne cookie lidt rod i din data, da det bliver svært at se, hvor meget trafik en bestemt side har fået.

Du har ikke umiddelbart nogen gavn af denne data i Analytics, og jeg anbefaler derfor at du eksluderer den i dine data. Det gør du indstillingerne for din visning.

Løsningen er til gengæld meget simpel. Under understillingerne for din visning, kan du ekskludere forespørgselsparametre for en webadresse. Her tilføjer du blot fbclid. Herefter vil Analytics fjerne det ekstra URL-parameter i dine rapporter, og det bliver meget nemmere at aflæse din data.

Filter for små bogstaver i Google Analytics

Desværre skelner Analytics ikke mellem ditdomæne.dk/side1 (lille bogstav) og ditdomæne.dk/Side1 (stort bogstav) – og derfor vil denne URL fremgå flere gange i dine analytics-data. Der er ikke sket en fejl – det kan blot være, at en bruger har skrevet din URL på en anden måde end ‘nomalt’ – måske ved en fejl.

Ikke desto mindre, gør dét det sværere at aflæse din data og aflæse den samlede mængde trafik på en af dine sider. For at undgå det, kan du opsætte et omskrivningsfilter, der tvinger alle indlæste URL’er i Analytics til små bogstaver.

Igen skal du ind i administratorpanelet > Visning > Filtre og herefter “tilføje nyt filter”.

Herefter skal du oprette et nyt filter og under filtertype skal du vælge Tilpasset.

Til sidst skal du vælge Små bogstaver og sætte fanebladet på Forespørgelses-URI’er. Fra nu af omskriver Google Analytics alle dine URL’er til små bogstaver, og du får nemmere ved at forstå, hvilke sider der får mest trafik 👌

Indstil din Google Analytics-konto nu

Det er vigtigt, at du når du aflæser dine data i Google Analytics, at du har den bedste forståelse for, hvordan dine besøgende bruger din side.

Jeg håber at du med dette indlæg, er kommet lidt tættere på dét.